Egyszemélyes tömegközlekedés

1. Bevezető

A jövő az egyszemélyes tömegközlekedésé. Ez így elsőre paradoxonnak tűnhet, de a lényeg, hogy kis, egy- vagy néhány személyes utazókapszulákban közlekedve lehetne megoldani leginkább az emberek utazási gondjait, amelyek adott esetben összekapcsolódhatnak és szétválhatnak, mindenkit eljuttatva küszöbtől – küszöbig.
A tömegközlekedésnek jelenleg vannak olyan hátrányai, amelyek miatt az emberek sok esetben inkább a saját járműre szavaznak ha van rá lehetőségük. Ilyen például az, hogy a buszok, vonatok, trolik, hajók, metrók, villamosok kötött útvonalakon közlekednek és csak bizonyos helyeken állnak meg. Emiatt az embereknek oda kell menniük a legközelebbi megállóhelyhez ha igénybe akarják venni ezeket az közlekedési eszközöket, ott meg kell várniuk a járművet, majd a célállomáshoz legközelebbi megállóhelynél le kell szállniuk. Vagy esetleg még át is kell szállniuk, mert egyetlen eszközzel nem tudják kellően megközelíteni a célállomást. Adott esetben pedig ha a lakásukhoz közel nincs semmiféle megálló és a célállomástól is messze van a megálló, akkor sokat kell még gyalogolni ami megnöveli az utazási időt. Nem is beszélve arról, ha netán bevásárolni indulunk el és szatyrokat cipelve kell esőben, hidegben kutyagolnunk.
Továbbá időben is korlátozottak vagyunk, hiszen ezek az eszközök meghatározott menetrend szerint közlekednek, ezt is bele kell számolnunk az utazási időnkbe. Ha egy adott időpontban akarunk ott lenni valahol, akkor általában jóval előbb el kell indulnunk és a célhoz érve ott kell várakoznunk, mert a menetrend nem a mi igényeinkhez igazodik.
Alternatívaként felmerülhet a taxik igénybevétele, azonban napi szinten ezeknek a használata igen borsos összegre rúghat és még így is alkalmazkodnunk kell valamilyen szinten, hiszen a taxi nincs ott abban a pillanatban ahogy megrendeljük, ami szintén növeli az utazási időnket.
 

2. Utazókapszulák

Mi lenne, ha létezne olyan kis méretű autó, vagy mini utazóegység, amely egy- vagy néhány ember kényelmes utazását tenné csak lehetővé, teljesen önvezető funkcióval, megadva a célállomást a jármű eljuttatná az utasát vagy utasait pontosan a célállomáshoz és erre nem kéne várni egy percet sem, mert mindig, a nap 24 órájában rendelkezésre állna?

A meghajtás természetesen legyen zéró emisszió kibocsátású és legyen meg a kellő hatótáv akár helyközi utazásokhoz is.

Ezek a kapszulák legyenek kis méretűek, de legyenek biztonságosak mint egy tank, ha netán baleset történne. Folyamatosan tartsák a kapcsolatot a többi közlekedővel és a központi irányítással, ezáltal elkerülve a dugókat és az útfelbontásokat vagy útlezárásokat.

3. Hátrányok

Mindenkinek rendelkeznie kellene egy ilyen kapszulával, de családonként legalább egyre szükség lenne, ami a kapszulák tömeggyártását feltételezi, különféle méretben. Ennek mindenképpen jelentős anyagi vonzata és ökológiai lábnyoma lenne. A karbantartás költségei továbbra is a tulajdonost terhelnék. Egy tömegrendezvény esetén a kapszulák még az eddigieknél is nagyobb parkolót igényelnének, hiszen mindenki külön járművel érkezne, vagy meg kellene oldani, hogy ezek a járművek összezsúfolódva tudjanak parkolni. Ekkor azonban ha valaki korábban szeretne távozni és a járműve történetesen a tömeg közepén parkol, akkor ki kellene tudni emelni onnan vagy eleve olyan rendszerre lenne szükség, ami lehetővé teszi a járművek egyedi mozgatását.

4. Előnyök

A tömeggyártásnak köszönhetően a járművek könnyen javíthatóak és karbantarthatóak, az alkatrészellátás mindig biztosított (habár itt is lennének generációk, így ez nem teljesülne 100%-ban). A járművünknek nem kellene ott várakoznia a célállomáson, elég lenne, ha a legközelebbi szabad parkolóhelyen várna minket, hiszen elvileg időben utasíthatnánk, hogy jöjjön értünk. Ezzel is időt spórolhatnánk, nem nekünk kellene parkolót keresgélnünk. Gyakorlatilag a bejárati ajtóban szállhatnánk ki- és be, akárcsak ha taxival mentünk volna.